Voedingsadvies bij diabetes

Om te begrijpen wat diabetes is, is het belangrijk om te weten hoe koolhydraten verwerkt worden door het lichaam. In mijn vorige blog kan je daarover lezen.

Belangrijk bij diabetes is het in balans houden van de bloedglucosespiegel.

Bloedglucosespiegel

De bloedglucosespiegel (bloedsuikerspiegel) zegt wat over de hoeveelheid glucose dat opgelost is in het bloed en onderweg is naar de cel om daar te worden omgezet in energie.Het hormoon insuline zorgt ervoor dat glucose kan worden opgenomen in de cel en zorgt ervoor dat overtollige glucose wordt omgezet naar glycogeen. Het hormoon glucagon kan de glycogeen weer omzetten naar glucose wanneer het lichaam dat nodig heeft.

Diabetes

Bij diabetes wordt er te weinig of geen insuline geproduceerd om de bloedglucosespiegel goed te regelen. Er zijn verschillende soorten diabetes, de bekendste zijn:

Diabetes type 1
Het lichaam maakt zelf geen insuline meer aan. Type 1 wordt behandeld met het inspuiten van insuline.  Dit type komt op alle leeftijden voor en vaak wordt de diagnose al gesteld op jonge leeftijd.

Diabetes type 2
Het lichaam maakt nog wel insuline aan maar niet genoeg of het lichaam is ongevoelig voor insuline. Type 2 wordt behandeld met medicijnen, voedings-en bewegingsadvies.
Vroeger werd dit type ouderdomssuiker genoemd maar tegenwoordig komt het op alle leeftijden voor. Oorzaken kunnen zijn: overgewicht, roken, slechte voeding, gebrek aan lichaamsbeweging en soms medicijngebruik.

Meer informatie over diabetes, de klachten en behandeling vind je op de website van het Diabetesfonds.

Voeding

Belangrijk bij diabetes is om de bloedglucosespiegel laag te houden. Eet volgens de Algemene tips gezonde voeding met speciale aandacht voor:

  • Vezelrijke voeding;
  • Voedingsmiddelen met een lage GI (Glykemische Index), dit zijn langzaam opneembare suikers waardoor de bloedglucose beter in balans blijft
  • Vermijden van alle soorten suikers en stropen (m.u.v. hypo);
  • Vermijden van voedingsmiddelen met directe suikers (koek, snoep, limonade etc.);
  • Vermijden van voedingsmiddelen met geraffineerde koolhydraten (wit brood, pizza, witte rijst);
  • Wees matig met cafeïne, dit verhoogt de bloedglucosespiegel;
  • Wees matig met alcohol (vergroot kans op hypo), belangrijk is om tijdens het drinken te eten.

Beweging

Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Dit kan de bloedglucose laten zakken doordat er meer insuline in het bloed komt, insuline kan beter worden opgenomen.

Probeer dagelijks minimaal 30 minuten actief te bewegen of zet 10.000 stappen per dag. Daarnaast is het goed om 2 tot 3 keer per week 20 minimaal 20 minuten intensief te bewegen.

Houd zodra je begint met sporten de bloedglucose voor, tijdens en na het sporten in de gaten zo houd je in de gaten hoe het lichaam reageert op het sporten. Bij een te lage bloedglucose kunnen het beste snel opneembare koolhydraten genomen worden (suiker, sportdrank).

 

 

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *