Suikervrij of suikervrij?

Vorige week was Jamie Oliver in Nederland op bezoek. Ik heb op mijn Facebook-pagina zijn bezoek aan RTL late night gedeeld. Jamie is in opstand tegen suiker!!
Ik ben er persoonlijk heel blij mee dat een bekend iemand hier aandacht voor vraagt! En zeker Jamie Oliver (ik geef toe, ik ben fan ;-)). Jamie is niet alleen een bekende tv-kok maar pleit ook voor gezond eten op scholen en nu dus ook tegen suiker. En dan heeft hij over geraffineerde suiker.
En nee dat betekent niet dat hij tegen suiker zelf is maar tegen het overmatige gebruik van suiker in eten en drinken. En daar sta ik helemaal achter!

Schermafbeelding-2015-11-13-om-07.05.031

Want bijna in alle producten zit suiker en dat is vaak echt niet nodig. Maar ja suiker is lekker, verslavend en wij, de onwetende consument, blijven het product kopen. Kassa dus voor de multinationals die alleen gericht zijn op het verdienen van geld en niet op de gezondheid van de mens.

Zelf was ik in de veronderstelling dat ik gezond at, totdat ik bij wijze van proef met de kinderen “suikervrij” ging eten. Toen kwam ik erachter dat in heel veel producten suiker zit, soms vermomd onder met van de vele schuilnamen.

Want wist je dat er o.a. suiker zit in: Volkorenbrood, paneermeel, gerookte zalm, sommige vleesproducten, vleeswaren op brood, ontbijtgranen, crackers, diksap, poedermelk voor baby’s, olvarit en liga.

De lijst is eindeloos want er zit in veel producten suiker. Limonade voor kinderen is bijna niet suikervrij te krijgen, dan bedoel ik  niet de limo’s met zoetstoffen als suikervervangers want die worden op dezelfde manier door het lichaam verwerkt.

Stel dat je kiest voor een koek of een stuk taart, dan weet je dat er suiker in zit.  Je geniet ervan maar je eet er geen 5 op een dag. Maar van een volkorenboterham verwacht je het niet!

Gelukkig zijn er volkorenbroden zonder suiker te koop, evenals een aantal van de andere bovengenoemde producten maar dan is het wel etiketten lezen en zoeken naar de variant zonder toegevoegde suiker.

Het lichaam heeft koolhydraten nodig, die worden omgezet naar suiker, in mijn blog hierover leg ik uit hoe koolhydraten verwerkt worden. Het beste is een vorm van langzaam werkende koolhydraten. Geraffineerde suiker is een snelle variant, waardoor het lichaam om steeds meer vraagt want het verwerken kost geen tijd.

Helaas krijgen we nu veel te veel suiker binnen met als gevolg tandbederf op jonge leeftijd, obesitas en diabetes op langere termijn.

Na een aantal jaar “suikervrij” eten, weet ik inmiddels welke producten ik kan kopen. Mijn kinderen gaan er bewust mee om en genieten heus wel van een koekje of snoepje op zijn tijd. Onze basis is suikervrij.

Wil jij ook suikervrij gaan eten?
Vraag gerust om advies of informatie!

theelepels_suiker_frisdrank_1024_617_c1

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *